miercuri, 25 august 2010

Cînd faci haz de necaz, reuşeşti să treci mai uşor peste o grămadă de porcării care ţi se întîmplă. Sunt situaţii cînd prostiile guvernamentale ar fi infinit mai savuroase decît perlele de la Bac.
Într-o "specială" pe RTV, consultantul Gabi Biris, m-a distrat teribil.
- După ce a citit ordonanţa 58, asta cu noile taxe, şi normele metodologice, omul a ajuns la concluzia că oricît s-ar strădui, pînă şi cei mai disciplinaţi contributori sunt pasibili de amenda. Ordonanţa şi normele se bat cap în cap. Ca să respecţi ordonanţa, trebuie musai să încalci normele iar dacă nu respecţi normele nu ai cum să aplici prevederile ordonanţei.
- Altă poantă faină din legea cu pricina: formula după care se calculează contribuţia la pensii, spune că dacă ai drepturi de auto şi vrei o pensie decentă, tre să contribui 105 ani. Da, e corectă, cifra. Formula de calcul e în aşa fel construită pentru cei care completează contribuţia la pensii(că de fapt, asta se întîmplă), aşa încît dacă vrei să ai o pensie identică cu o persoană cu acelaşi venit dar pe cartea de muncă ar trebui să cotizezi o perioadă de trei ori mai lungă. Îţi dai seama cum ar fi să-ţi faci un plan de pensie pe 105 ani.
Hai, că dacă nu ar fi tîmpiţi, aş zice că sunt nişte umorişti de mare clasă, oamenii care fac legile în ţara asta.
- Tot din aceeaşi categorie: un articol din lege spune că eşti pasibil de amendă de maxim 50 de milioane, dacă nu ti-ai depus declaraţia. Deci, statul te sancţionează nu pentru că nu plăteşti dările ci pentru că nu le anunţi. Ok. Şi ne mai plîngem că nu sunt bani în ţară.
- Faza cea mai mişto mi s-a părut însă asta cu amenda pentru că ai întîrziat cu contribuţia la şomaj. Oameni buni, cum dracu să ameninţi pe cineva cu o amendă de peste 1.000 de euro, pentru că a întîrziat să depună o declaraţie, din care rezultă că are de plătit lunar o taxă de 2 euro. Am făcut un calcul cu o prietenă, şi am descoperit că la un venit de vreo 400 de euro lunar, contributia la somaj e de de 8,89 lei. Si pentru asta tre sa se duca lunar la agenţie sau sa trimita prin poştă.
Nu înţeleg de ce nu se acceptă o declaraţie estimativă, cu rectificare la final de an.
- Prietena mea are şi altă dilemă: ea e pensionar şi colaborează pe drepturi de autor. De ce să mai cotizeze la pensii, că oricum nu-i recalculează nimeni contribuţia şi, implicit pensia.
- O dilemă asemănătoare am şi eu: dacă pe cartea de muncă, eu achit o contribuţie la sănătate, de ce mă obligă statul să scot mai mulţi bani din buzunar. Nu sunt în ilegalitate, merg pe contribuţia minimă pentru că aşa am ales eu. Oricum merg la privat cînd am nevoie şi dau şpagă în spital cînd este cazul.
- Şi încă o întrebare care mi s-a părut perfect justificată, deşi niciodată nu m-am omorît după Norica Nicolai: de ce sistemul sanitar este considerat bugetar, cînd cotizaţiile se plătesc de firme şi companii, există o instituţie care administrează banii- CNAS. De ce nu funcţionează după modelul sistemului de pensii din magistratură sau după modelul din sistemul militar. CNAS are un consiliu de administraţie format din 17 membri. Cotizaţiile anuale se ridică la 4 miliarde de euro.

Un comentariu:

  1. Noroc ca sunt intr-o stare de oboseala cronica, cu toate simturile amortite, ca m-ar durea rau de tot mintea de la istetimea astora...

    RăspundețiȘtergere