miercuri, 26 ianuarie 2011

Lecţii

Săptămâna trecută, în plin scandal despre pensiile militarilor, am primit o definiţie: dreptatea socială este, în primul rînd, una juridică. Iar dacă foloseşti o premisă greşită, se duce pe apa sîmbetei orice încercare de a îndrepta o nedreptate socială. Odată cu definiţia am primit şi un test.
Un mare vas de croazieră se scufundă. Cei care reuşesc să se salveze şi care se împart din start în oameni care au salvat ceva şi oameni fără nimic se grăbesc să ajungă la un vas din apropiere, pe care pun stăpînire. Nu ştiu să navigheze, nu ştiu dacă va veni cineva să-i salveze vreodată, deci vor trebui să se organizeze într-o nouă societate. Cum fac.....
Noi, învăţăceii, am început să ne gîndim că trebuie să-şi facă o constituţie, norme, sistem electoral pentru a-şi alege un lider. Pe urmă, ne-am gîndit că liderul unic nu e bine, că vorba aceea, experienţa ne arată ce a însemnat conceptul de unic conducător, deci trebuie ales şi un soi de guvern. Au venit şi alte dileme: să plătească sau nu asistenţa medicală. Dar poliţistul comunitar.
Cînd ajungeam la o soluţie şi puneam în balanţă dreptatea şi nedreptatea socială, constatam că nedreptate există sau chiar se adînceşte.
A, am uitat un amănunt: naufragiaţii bogaţi şi-au păstrat bunurile, în timp ce bunurile de pe navă au fost păstrate la comun, pentru zile negre.
Într-un final, amuzat, profesorul ne ajută: problema conţine o hibă.
Că bogaţii nu şi-au cedat avuţia, zicem noi.
Nu, ne răspunde el. Că bunurile comune nu au fost împărţite de la început, ceea ce a adîncit din start prăpastia dintre naufragiaţi.
Revenind insa la definiţie, mi-am dat seama că militarii au dreptatea socială de partea lor. Şi nu pentru că au făcut ceva extraordinar în afară de a îmbătrîni şi de a prinde trenul unei pensii bune. Ci pentru că s-au acoperit cu o lege care le dă dreptul să pretindă pensii de 5.000 de lei, să zicem, deşi nu au cotizat la bugetul de pensii, deşi în timpul activităţii nu au făcut altceva decît să umilească răcanii din subordine. Aşa încît, acum au tot dreptul la aceste pensii nesimţite, monstruoase, cum vrem să le spunem. Pensii care se constituie din ce: din cotizaţia pe care o dau acum salariaţi cu lefuri de 600-800-1000 de lei.
Altfel spus: vom fi buni de plată în continuare. Ba chiar am putea plăti şi daune interesae acelor sergenţi ieşiţi la pensie cu venit de mareşal.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu